Debat: Kan apps og teknologi hjælpe os til mere autentisk fransk i undervisningen?

Hvordan kan det være, at der er så langt mellem sprog i lærebøgerne og sprog i virkeligheden?
Og hvordan kan vi bruge teknologien på en god måde til at inddrage mere autentisk fransk i vores undervisning?

Debat om autentisk sprog og teknologi i undervisningen

Kom med til fyraftensdebat, hvor France Rousset lægger op til debat om brugen af apps i franskundervisningen. Arrangementet er særligt målrettet dig, der er fransklærer i gymnasiet eller udskolingen, men er relevant for alle sproglærere, især i gymnasiet.

Til arrangementet deler France sin forskning og udviklingen af appen CApOral FLE (som du kan downloade gratis her til iOS eller Android).

Kan det lade sig gøre at bygge bro mellem forskningen i talt fransk og den sjove tilgang til læring, som en app tilbyder?

Det er det spørgsmål, som France Rousset har valgt at undersøge. France underviser i fransk på Studieskolen og er ph.d.-studerende ved Geneve Universitet i Schweiz.

Kan en app hjælpe? Og hvad er udfordringerne?

France har i flere år været optaget af forskellen på det fransk, som der undervises i lærebøgerne, og det fransk, som rent faktisk tales i Frankrig, Schweiz og i andre fransktalende lande. Bør vi som sproglærere ikke undervise i det sprog, som tales i virkeligheden?

Derfor har hun med støtte fra NCFF, Institut français og Studieskolen som et pilotprojekt udviklet appen CApOral FLE, der indeholder dialoger og øvelser med autentisk talt hverdagsfransk (mundtlig korpora).

Kan vi styrke franskelevers mundtlige fransk ved brug af apps af denne type? Bliver de bedre til at forstå og tale fransk? Er der andre sprog, som har samme udfordringer?

Og hvad betyder det, hvis man er ny i et sprog? Bliver eleven mere motiveret, fordi sproget er autentisk – eller risikerer vi tværtimod, at eleven bliver demotiveret, fordi sproget bliver talt meget hurtigt og ikke er, som det står i lærebøgerne?

Vi byder velkommen til spændende oplæg og debat

France Rousset præsenterer sit projekt og fortæller om, hvordan hun har afprøvet appen i gymnasieklasser på Niels Brock og på Ingrid Jespersens gymnasieskole. Appen er specielt designet til mundtlig kommunikation i fransk som fremmedsprog og målrettet danske gymnasieelever. Den består dels af dialoger med autentisk fransk og dels af en række øvelser, som styrker forståelsen af fransk og giver mod på at tale mere fransk selv. Målgruppen er A2/B1. Den er testet med succes i 2. og 3.G, men den kan også bruges i udskolingen i fx 9. klasser. Fransklærerne synes, at deres elever blev stærkere og mere modige mundtligt.

France Rousset

France fortæller, hvordan appen fungerede for de unge. Fik de flere succesoplevelser med at forstå autentisk talt fransk? Var det sjovt at arbejde med fransk på appen? Hvorfor er denne app anderledes end de andre sprogapps, som eleverne allerede kender?
Du får selv mulighed for at prøve appen, så du kan diskutere muligheder og begrænsninger i forbindelse med sprogundervisning og motivation for sprog efter Frances oplæg.

Efter France Roussets præsentation vil der være god tid til at debattere moderne sprogundervisning. Vi byder på en forfriskning under debatten.

Du kan allerede nu downloade den gratis app til Android og iOS.

Arrangementet fandt sted tirsdag den 27. august 2024 kl. 16.30-18.00 på Studieskolen, Borgergade 12, 1300 København K.