Hvordan gør værktøjet en forskel?
Det er en involverende skriveøvelse i grupper. Før i tiden kunne vi lave den samme øvelse på papir i undervisningen, men vi var nødt til at bruge undervisningstiden til det. Ved at bruge et fælles dokument, kan deltagerne fortsætte arbejdet hjemmefra og alligevel arbejde videre i fællesskab.
Formål
- Træne læse- og skrivefærdigheder.
- Træne det aktive ordforråd.
- Træne sproglig korrekthed - hvis ønsket.
- Involvere og aktivere alle deltagere med en vedkommende skriveøvelse.
- Gøre deltagerne mere aktive og bevidste i forhold til deres egen indlæringsproces.
Forkundskaber og udstyr
Kræver grundlæggende kendskab til Word eller et lignende tekstbehandlingsprogram.
Du skal kunne bruge en digital platform som fx Google Drive eller Dropbox.
Tid
Det tager 15-20 minutter at sætte filerne op alt afhængig af holdstørrelse, og hvilken form du vælger. Når siderne er sat op, kræver det ikke mere tid end en almindelig opgaverettelse, og hvis du sætter deltagerne til at rette deres opgave i fællesskab, sparer du endda tid ved det.
Beskrivelse
- Forbered gerne inden timen en fælles fil til hver gruppe. Hvis deltagerne har en Dropbox, er det nemmest at arbejde sammen der - ellers brug Google Drive, for her behøver deltagerne ikke have en konto for at kunne redigere i dokumentet.
- Del deltagerne i grupper a tre eller fire.
- Giv dem en relevant skriveopgave, giv dem fx et billede af en person og bed dem om at skrive denne persons livshistorie (find gerne inspiration her).
- Hver deltager får et stykke papir med et billede på, skriver en sætning og giver sit ark videre til sidemanden til højre. Derefter fortsætter han med at skrive videre på den historie, han får af sin venstre sidemand. Gør deltagerne opmærksom på, at det ikke er grammatisk korrekthed men sprogproduktionen, der er afgørende i denne fase.
- På denne måde opstår der samtidig fire historier i hver gruppe. Lad øvelsen køre i 10-15 minutter alt efter niveau og opgave.
- Når du stopper øvelsen, får hver deltager historien til det billede, han fik udleveret.
- Bed deltagerne om at skrive teksten ind i gruppens fil og gøre historien færdig som hjemmeopgave. Billederne har du lagt ind i forvejen (hvis det giver mening). Giv dem også en opfordring om at rette teksterne sprogligt.
- Du printer historierne ud og tager dem med næste gang.
- Hvert enkelt gruppemedlem læser nu sin historie op for gruppen, og gruppen vælger den historie, de bedst kan lide.
- Denne historie gennemarbejder gruppen i forhold til sproglig korrekthed og læser den så op i plenum.
- ”Ejeren” af den valgte historie får så til opgave at skrive den rettede historie ind i filen – hvis ikke deltagerne i undervisning har haft adgang til en computer og allerede har gjort det.
- Historierne kan eventuelt få et sidste finpuds af dig og samles til hele holdet.
Variant
Øvelsens grundstruktur kan varieres i det uendelige:
- Man kan vælge, at deltagerne allerede i timen vælger én historie og opgaven er så, at de hjemme gør historien færdig og retter den i fællesskab – erfaringen siger dog, at denne form tit er lidt rodet og kun fungerer virkelig godt med erfarne it-brugere eller en god gruppedisciplin.
- Du kan fortsætte øvelsen og bede deltagerne om at læse historien op – enten gennem deres webcam som minivideo eller som lydfil.
- Underviseren kan være mere aktiv og markere alle væsentlige fejl i historierne (fx markere dem med gult) og dermed vise gruppen, hvad de skal være opmærksomme på.
- Du kan også lade deltagerne vælge deres yndlingshistorie og rette de mest væsentlige fejl anden undervisningsgang. Så lægger gruppen sin historie med rettelser op i filen igen, og du markerer de sidste fejl. Gruppens hjemmeopgave er at se på teksten og markeringerne for at finde ud af, hvad der er forkert i teksten. I undervisningen drøfter gruppen deres mulige løsninger med støtte fra dig og retter de sidste ting.