Hvordan gør værktøjet en forskel?
De fleste mennesker bliver motiveret af emner, der har en relation til dem selv. - Så gør deltageren til redaktør og hovedaktør i sin egen historie.
Stort set alle deltagere har en mobil/smartphone, som de har med sig alle steder, og som kan tage ganske gode billeder. I denne øvelse beder du dem om at tage deres egne billeder og på basis af billederne lave deres egen historie. Allerede ved at tage billederne tager deltagerne ansvar for øvelsen, og den bliver relevant og vedkommende. De har lettere ved at tilegne sig ordforrådet og komme i gang med at skrive, fordi emnerne har en direkte forbindelse til deres liv.
Formål
- Træne tale- og skrivefærdigheder.
- Træne det aktive ordforråd omkring dagligdags emner.
- Involvere og aktivere alle deltagere med vedkommende emner.
Forkundskaber og udstyr
Kræver stort set ingen forkundskaber eller teknisk viden – deltagerne styrer deres egne telefoner.
Hvis de skriftlige beskrivelser skal præsenteres af deltagerne, er det en god idé at have en computer med projektor og mulighed for at vise billeder eller PowerPoint.
Tid
10-15 minutter til samtaledelen og ca. 20 minutter til præsentation af de skriftlige oplæg.
Beskrivelse
- Bed deltagerne om at tage billeder ud fra et bestemt emne, fx ”min dag”, ”min familie”, ”mine yndlingssteder i København” osv.
- Del deltagerne i grupper a tre eller fire.
- Deltagerne i grupperne viser billederne for hinanden og fortæller billedernes historie. De må meget gerne kommentere hinandens historier og gengive hovedpunkterne i plenum (hvis det giver mening, og der er tid).
- Efterfølgende beder du deltagerne om at lave en skriftlig version af deres lille oplæg som hjemmeopgave. Afhængig af gruppens niveau og dit formål med skriveøvelsen kan du give dem en mere fast struktur eller lade dem skrive frit. De kan fx lave en lille PowerPoint-præsentation eller lignende. Det kan være en god idé at bede deltagerne om at begrænse oplægget til maks. 5 billeder ☺.
- Deltagerne kan sende historierne til dig, lægge dem op på en fælles platform eller tage dem med på et usb-stik til næste undervisningsgang.
- Alt efter gruppens og dit behov kan du vælge at rette opgaverne, inden de præsenterer dem.
- Gangen efter præsenterer deltagerne deres historier for hele holdet.
Variant
Grundstrukturen kan udvides og varieres efter behov og teknisk udstyr.
Hvis du har adgang til et antal computere, giver det rigtig meget mening, at deltagerne skriver deres historier i undervisningen og præsenterer dem bagefter.
Du kan også bede deltagerne om at printe deres første version af de skriftlige oplæg ud og tage dem med til timen. I grupper a tre eller fire præsenterer de hver deres historie og udvælger én, som de retter igennem i fællesskab. Historiens ”ejer” tager den med hjem og renskriver den for at præsentere den for hele holdet gangen efter.