Menu

Optage lydfil

Optage en mundtlig præsentation som lydfil

Hvordan gør værktøjet en forskel?
Præsentationerne kan laves hjemmefra, og deltageren har mere tid til at forberede sig. 
Optagelsen står til rådighed, så det er lettere at give en grundig feedback, og deltageren kan se optagelsen igen og igen.
Se mere om, hvordan du kan arbejde med lydfiler her.

Formål

  • Træne talefærdigheder, ordforråd og udtale.
  • Gøre det nemmere for dig som underviser at give feedback på typiske problemer, fordi du får et sammenhængende stykke fri tale.
  • Kan være procesorienteret og indgå i en læringsportefølje.
  • Kan eventuelt bruges som undervisningsmateriale på kurset.

Forkundskaber og udstyr
Som den nemmeste løsning kan deltagerne bare bruge fx memofunktionen på deres smartphone, iPad eller lignende.
De fleste læringsplatforme har indbyggede optagefunktioner, som også godt kan bruges.
Det kan være en fordel at kunne bruge en blog eller anden læringsplatform, hvis du gerne vil gemme filerne. 

Tid
Det tager ikke ret lang tid at optage lydfiler via memofunktionen. Det er også ganske let i Audacity, når programmet er installeret. Gennemgangen af deltagernes lydfiler tager dog noget tid. Det kan også tage lidt tid at oploade de færdige lydfiler alt efter din internetopkobling.

Beskrivelse

  • I har i undervisningen fx talt om ferie. I undervisningen er det relevante ordforråd blevet introduceret, og I har arbejdet med emnet. I har eventuelt også lavet et antal interviewspørgsmål om emnet.
  • Som hjemmeopgave beder du deltagerne om at finde en person, der taler målsproget, og lave et eller flere interview. Hvis der ikke er en sprogkyndig person til rådighed, kan deltagerne også holde et oplæg og fortælle om deres sidste ferie. (De kan også vælge at mødes en halv time inden eller efter undervisningen og interviewe hinanden).
  • Deltagerne sender deres små interviews til dig, og du tager dem med til undervisningen eller lægger dem på jeres fælles platform.
  • I undervisningen afspiller du deltagernes interviews som noget interessant og vedkommende materiale. De andre deltagere stiller eventuelt uddybende spørgsmål. 
  • Hvis ønsket giver du selvfølgelig individuel feedback på lydfilerne. På et hold med et godt arbejdsklima kan du også bede deltagerne om at rette hinandens oplæg.

Variant 1
På samme måde kan deltagerne 
- optage små interviews om andre emner, fx med deres familie eller kolleger.
- præsentere deres arbejdsplads.
- beskrive en person, som de andre skal gætte.
- tage på byvandring og beskrive, hvad de ser - de andre skal så gætte, hvor man er.
- … og meget, meget mere - det er kun din fantasi, der sætter grænser. 

Variant 2
Øvelsen kan også laves mere statisk, og deltagerne kan holde små foredrag om forskellige emner. Emnerne kan enten ligge i forlængelse af undervisningen eller være efter deltagernes eget valg. 
Øvelsen giver didaktisk mest mening, når der bliver givet et basisordforråd omkring emnet og tips til, hvordan man opbygger en kort tale. På den anden side giver et frit emnevalg et større ejerskab. Også disse øvelser kan bruges både som undervisningsmateriale og til at give den enkelte deltager individuel feedback.