Formål
- Træne det aktive ordforråd til relevante emner
- Involvere alle deltagere
Tid
5-15 minutter
Beskrivelse
- Du skal dele deltagerne i grupper a tre eller fire og have en terning til hver gruppe. Terningerne skal bruges til at fastsætte emner og varighed for diskussionerne
- Skriv nu emnerne på tavlen. Emnerne er her tilfældigt valgt og skal tilpasses deltagernes sproglige niveau, behov og interesser
Tal på terning |
Taletid |
Emne |
|
1 |
1 minut | Mad | |
2 |
2 minutter | Bolig | |
3 |
3 minutter | Arbejde | |
4 |
4 minutter | Idræt | |
5 |
5 minutter | Lære fremmedsprog | |
6 |
6 minutter | Rejse |
- Gruppen udnævner en ordstyrer og en ”tidsansvarlig”
- Den første deltager i gruppen slår terningen to gange: 1. gang for at fastlægge varigheden af diskussionen og 2. gang for at fastlægge emnet
- Deltagerne diskuterer emnet i den fastlagte tid
- Det kan være en god idé at levere et par indledende statements til hvert emne for at sætte gang i diskussionen
- Alt efter deltagernes forkundskaber kan det være en god idé at introducere relevante vendinger i en diskussion inden øvelsen og rette fokus i øvelsen mod at træne vendingerne
Variant
- Man kan have grupper a seks deltagere og slå terningen en 3. gang for at bestemme, hvor mange deltagere der skal deltage i diskussionen. Slår man et firetal ved tredje kast, så er det kun fire deltagere, der indgår i diskussionen. Resten er tilskuere og kommenterer diskussionen efterfølgende
- Man kan også vælge, at én eller to deltagere er sprogpoliti og ”vogter” over en vis sproglig korrekthed – gerne mht. bestemte strukturer, man vil øve, udtale og lignende. Dette kan også være en god måde at involvere de stærkere elever mere i diskussionen