Menu

Diskussion på tid

Formål

  • Træne det aktive ordforråd til relevante emner
  • Involvere alle deltagere

Tid
5-15 minutter

Beskrivelse

  • Du skal dele deltagerne i grupper a tre eller fire og have en terning til hver gruppe. Terningerne skal bruges til at fastsætte emner og varighed for diskussionerne
  • Skriv nu emnerne på tavlen. Emnerne er her tilfældigt valgt og skal tilpasses deltagernes sproglige niveau, behov og interesser
  Tal på
terning 
Taletid
 
Emne
 
  1
1 minut Mad
  2
2 minutter  Bolig
  3
3 minutter Arbejde
  4
4 minutter Idræt
  5
5 minutter Lære fremmedsprog
  6
6 minutter Rejse

 

  • Gruppen udnævner en ordstyrer og en ”tidsansvarlig”
  • Den første deltager i gruppen slår terningen to gange: 1. gang for at fastlægge varigheden af diskussionen og 2. gang for at fastlægge emnet
  • Deltagerne diskuterer emnet i den fastlagte tid
  • Det kan være en god idé at levere et par indledende statements til hvert emne for at sætte gang i diskussionen
  • Alt efter deltagernes forkundskaber kan det være en god idé at introducere relevante vendinger i en diskussion inden øvelsen og rette fokus i øvelsen mod at træne vendingerne

Variant

  • Man kan have grupper a seks deltagere og slå terningen en 3. gang for at bestemme, hvor mange deltagere der skal deltage i diskussionen. Slår man et firetal ved tredje kast, så er det kun fire deltagere, der indgår i diskussionen. Resten er tilskuere og kommenterer diskussionen efterfølgende
  • Man kan også vælge, at én eller to deltagere er sprogpoliti og ”vogter” over en vis sproglig korrekthed – gerne mht. bestemte strukturer, man vil øve, udtale og lignende. Dette kan også være en god måde at involvere de stærkere elever mere i diskussionen