Formål
- Træne og udvide ordforråd og skrivefærdigheder
- Træne det aktive ordforråd
- Involvere og aktivere alle deltagere samtidig
Tid
20-30 minutter
Beskrivelse
- Bed deltagerne om seks navneord på målsproget og skriv dem på tavlen: Fx mandag, cykel, dansk, job, mand, aften
- Del klassen i seks grupper. Hver gruppe får et ord og har fem minutter til at samle ord, de forbinder med navneordet
- Gruppernes sekretærer skriver nu alle ord på tavlen – der rettes i fællesskab. Tavlebilledet ser fx sådan ud (gerne med lidt flere ord):
mandag | cykel | dansk | ||
tirsdag | bil | tysk | ||
onsdag | trafik | sprog | ||
arbejde | fitness | svært | ||
træt | cykelsti | Danmark | ||
Studieskolen | ||||
job | mand | aften | ||
sjovt | kvinde | morgen | ||
hårdt | fyr | sprogkursus | ||
arbejde | maskulin | venner | ||
penge | ven | sove | ||
arbejdsløs | muskler | aftenfilm |
- Bed deltagerne om at skrive de seks ordgrupper ned og sørg for, at alle kender alle ord
- Hver deltagergruppe skal nu skrive en historie, hvor mindst ét ord fra hver ordgruppe indgår
- To deltagergrupper udveksler så deres historie og retter hinandens historie. Rettelserne bliver derefter gennemgået i begge grupper i fællesskab
- Grupperne læser til sidst deres rettede historie op i plenum
Variant
- I stedet for at skrive historierne i grupper kan de også skrives i par eller individuelt og så præsenteres i grupperne. Gruppen vælger så én historie, som de retter igennem og præsenterer i plenum
- Man kan også vælge at bede deltagerne om at skrive historien hjemme og prøve at bruge så mange ord fra de enkelte ordgrupper som muligt