Sommerskolen på danskuddannelserne afsluttes med smil

15. august 2024

I weekenden sagde vi farvel til de sidste kursister på vores sommerskole i dansk. I de sidste 6 uger har i alt 1.312 personer deltaget i vores sommertilbud for kursister med ret til gratis dansk. Og de har været glade for at komme.

Lærer dansk på en anden måde
Vores sommerskole er et tilbud til alle dem, der har ret til gratis danskuddannelse. På sommerskolen kunne kursister vælge mellem kurser med forskellige temaer og også være sammen med folk på andre niveauer – det gav god mulighed for at lære dansk på en anderledes og sjov måde.
En af deltagerne, Olena fra Polen, deltog i flere kurser over sommeren. ”Sommerskolen har virkelig været en stor hjælp for mig,” sagde Olena. ”Hvis man ikke skal på ferie, er det her en rar måde at kunne fortsætte sin læring på. Jeg er glad for at lære, det er derfor, jeg kommer hver uge!”

’Øjenåbnende’ at deltage
Kurserne på sommerskolen er anderledes end de almindelige moduler på danskuddannelsen. Folk kunne vælge at tage et kursus, hvor de fik øvet at fx skrive eller udtale dansk korrekt. Men der er også mange anderledes og sjove vinkler på dansk: kurser med byvandring, analyse af kunst, museumsbesøg og meget mere.
Olta fra London satte pris på variationen: ”Jeg deltog i to forskellige kurser – et med fokus på udtale og et med byvandringer. I de almindelige dansktimer er det tit en medkursist, jeg taler med, og han eller hun kender måske heller ikke den rette udtale. Men på udtaleværkstedet kan min underviser bruge tid på at lytte til min udtale, så jeg virkelig kan fokusere på at blive bedre.
Med byvandringerne er det rart at komme uden for klasseværelset og samtidig lære dansk. Det er også interessant at have undervisning sammen med folk på andre moduler – folk, der er bedre end mig. Det har faktisk været lidt af en øjenåbner i forhold til, hvad der skal til for at komme til det næste niveau.”

Godt fremmøde og gode oplevelser
Vores undervisere fortæller, at der generelt har været godt fremmøde til timerne. Og flere kursister roser deres undervisere og siger, at de har lært mere end det, kurset egentlig handler om.
Emmanuelle fra Nigeria sagde det sådan: ”Jeg har valgt at deltage i udtaleværkstedet, fordi jeg er meget dårlig til at udtale dansk. Det er svært at lære et nyt sprog, især når man kommer fra et land, der er meget anderledes. Men jeg har lært meget mere end det. Jeg forstår dansk bedre, jeg kan læse det bedre, og jeg er blevet bedre til at kommunikere på dansk. At have en god og åben underviser har været en stor hjælp.”

Også sommerkurser for betalende kursister
Ud over sommerskolen har vi også igen i år tilbudt sommerkurser for borgere, der ikke har ret til gratis dansk. Kurserne består af 3 uger med intensiv undervisning hver formiddag kombineret med forskellige kulturelle aktiviteter om eftermiddagen. Og kursisterne kunne vælge mellem kurser på alle niveauer.
Vores sommerkurser har i år haft hele 130 tilmeldte, og vi måtte oprette ekstrahold på nogle af niveauerne for at få plads til alle.

Kommer igen til næste år
Nu er der er næsten et år, til sommerskolen kommer igen.
Vi er glade for, at så mange gerne ville være med, og vi er nu i fuld gang med at evaluere, så vi kan sammensætte et endnu bedre tilbud til næste år.
For selvfølgelig er der altid plads til forbedringer, og vi er lydhøre overfor feedback.
Som fx denne kommentar fra Olta: ”Det var hyggeligt at komme på besøg på Carlsberg – men jeg ville virkelig ønske, vi havde haft muligheden for at afslutte med en ølsmagning!”

Billederne i artiklen er delt med samtykke fra vores kursister.