Interview med Qasim Shaikh, Studieskolens nye direktør

Den 1. august 2024 tiltræder Qasim Shaikh som ny direktør for Studieskolen. Selvom han er uddannet civilingeniør med speciale i teknologiledelse, har han en stærk interesse for sprog. Med sin egen baggrund (en blanding af dansk og hindi) og færdigheder i flere sprog er han godt rustet til at lede skolens videre udvikling. I dette interview taler han om kvalitet, vækst og betydningen af kursister og medarbejdere.

Qasim Shaikh har været en del af Studieskolen siden 2002, hvor han har spillet en afgørende rolle i udviklingen af administrative systemer, der både har lettet det administrative arbejde og forbedret kursisternes oplevelse. Siden 2008 har han arbejdet med ledelse, herunder forretningsudvikling, produkt- og konceptudvikling samt deltagelse i offentlige udbud. Han har også ledet opkøb og fusioner og har siden 2018 været vicedirektør. Denne erfaring giver ham et indgående kendskab til Studieskolens drift og organisation fra første dag som direktør.

"Det er min ambition, at kursisterne får den bedste undervisning. Det er en fordel, at jeg har arbejdet med både udviklingen og driften af Studieskolen i så mange år, og at jeg har været tæt på de udfordringer, vi står overfor," siger Qasim Shaikh.

Kvalitet, dynamik og vækst

Studieskolen har i mange år været synonym med høj kvalitet i undervisningen, og det er en tradition, som Qasim Shaikh ønsker at videreføre. "Noget af det vigtigste for mig er, at vi sikrer kvaliteten i al vores undervisning, uanset om det er danskuddannelse for voksne udlændinge, fremmedsprogskurser, skræddersyet undervisning til erhvervslivet eller FVU og sprogstøtte. Alle kursustyper og sprog er lige vigtige for mig,” siger han.

Med skolens nuværende vækst er det en udfordring at bevare den høje kvalitet, men Qasim Shaikh ser frem til at tage udfordringen op. "Jeg tager den gode kvalitet i undervisningen meget alvorligt. Vi skal både fastholde og videreudvikle den. Vi skal være dynamiske og åbne for nye metoder, samtidig med at vi bevarer vores kerne. Jeg er fortrøstningsfuld, for jeg ved, at det kan vi godt! Studieskolen er en dynamisk organisation, vant til forandringer, og vi er gode til at tilpasse os markedets krav."

Kræver det noget særligt at bevare kvaliteten i en vækstperiode?
"Ja, det kræver, at vi sikrer, at alle vores undervisere har samme udgangspunkt og fokus. I en vækstperiode, hvor der også kommer mange nye undervisere til, er standardisering og kvalitetssikring en tungere opgave." siger Qasim Shaikh. "Jeg glæder mig til at arbejde mere med dette område."

Fokus på kursisterne og vigtigheden af sprog

Studieskolen har længe været en central aktør inden for sprogundervisning til både private kursister, erhvervslivet og offentlige institutioner. Det er ingen hemmelighed, at det er Studieskolens ambition at øge markedsandelen inden for både dansk og fremmedsprog. Men hvor stort er markedet egentlig?
"Vi ønsker at være de bedste til at levere sprogundervisning. Men det giver jo kun mening, hvis der er et behov for det," siger Qasim Shaikh. "Vores opgave er at fremme forståelsen for, at sprog er vigtigt, både professionelt og privat. Sprog er nøglen til at mødes som mennesker. Mange af vores kursister skal rejse et sted hen, de er kommet til Danmark fra andre lande, eller de har brug for sprog i deres arbejde eller uddannelse. Vi skal sikre, at folk forstår, hvor meget længere de kommer med kompetencer inden for sprog og kultur,” siger han.

Har du nogen tanker om, hvordan vi fastholder eller øger interessen for sprog?
"Studieskolen har ikke, som mange andre organisationer, oplevet et fald i interessen for sprog, tværtimod," siger Qasim Shaikh. "Men vi kan ikke undervise på samme måde som for 20 år siden. Kursisterne kræver mere. Vi skal gøre det interessant at lære sprog og genopfinde vores undervisningsmetoder. Teknologi spiller en stor rolle her, og det er et af de områder, jeg vil fokusere på,” fastslår den nye direktør.

En god arbejdsplads

Et andet centralt fokus for Qasim Shaikh er medarbejdernes trivsel. "Hvis medarbejderne ikke trives, kan de ikke levere den kvalitet, vi ønsker. Jeg vil arbejde på at sikre, at organisationen hænger godt sammen. Vi er et stort hus med mange afdelinger og produkter, og det er vigtigt, at vores medarbejdere er tilfredse. Studieskolen skal fortsat være en god arbejdsplads, hvor medarbejderne glæder sig til at komme på arbejde hver dag," siger han.