Birgitte Pedersen

Birgitte er cand.mag. med italiensk som hovedfag og tysk. Hun elsker sprog! Hun har lært engelsk, tysk, latin, oldgræsk, russisk og spansk, og nu går hun til fransk på Studieskolen. Men hendes største lidenskab er og bliver italiensk.
Hun har boet i Genova ved den italienske Riviera, og der har hun gået i skole og på universitetet. Hun har også haft sommerferiejobs og boet i kortere tid i Toscana og i Campania. I sit arbejdsliv har hun fokuseret meget på undervisningsmetoder, og hun har været med til at skrive Passaparola med kolleger fra Studieskolen. Hun synes, at det skal være sjovt at lære italiensk!

Birgitte fortæller:
”Når du gerne vil være bedre til et sprog, er det vigtigt, at du hører og læser sproget så meget som muligt. Derfor skal du finde noget, du har lyst til at bruge lang tid på. Fx er der mange gode sider på Instagram og YouTube.

Birgitte anbefaler:
På Instagram:Auroras.onlinelanguagelessons (hun er italiener, men bor i England og underviser i italiensk) og Chiccheditaliano, der giver dig en masse viden om italiensk.”

På YouTube: ”Søg efter ’Easy Italian’, ’LearnAmo’ og ’ Studio Italiano InClasse’ - og du vil få en masse gode videoer.”

På nettet:
På Giallo Zafferano finder du italienske opskrifter med video til, så du kan lave ægte italiensk mad. Kig fx på opskriften ’pizzette rosse’.”

Musik: ”Jeg elsker selv at lytte til Lucio Battisti, Vasco Rossi, Gianna Giannini og Tommaso Paradiso. Men du skal finde din egen italienske yndlingsmusik og lytte til den så meget som muligt. Det er især godt i starten at lytte til populærmusik, for den indeholder meget talesprog.”

Film: ”Se italienske film i biografen - bl.a. har Grand Teatret en italiensk filmfestival - og på tv. Netflix har en del italienske film med danske undertekster, fx È stata la mano di Dio.

Og til sidst: Hvis du har en italiensk stamcafé, pizzeria, bageri eller lignende, så begynd at bestille på italiensk. Italienerne synes, at det er sjovt, og så er de hurtige til at give komplimenter for dit sprog, selvom du måske kun er begynder!”