Hvordan gør værktøjet en forskel?
I denne øvelse beder du deltagerne om at tage deres egne billeder ud fra et bestemt emne og på basis af billederne lave deres egen historie. Allerede ved at tage billederne får deltagerne ejerskab, og øvelsen bliver relevant og vedkommende. Det bliver lettere at tilegne sig ordforrådet og komme i gang med at tale, fordi emnerne har en direkte forbindelse til deres liv.
Formål
- Træne tale- og lyttefærdigheder.
- Træne det aktive ordforråd omkring dagligdags emner.
- Involvere og aktivere alle deltagere med vedkommende emner.
Forkundskaber og udstyr
Kan bruges uden forkundskaber, fordi deltagerne bruger deres egne telefoner, som de kender.
Tid
Der er ingen forberedelsestid, og selve øvelsen tager 10-20 minutter.
Beskrivelse
- Bed deltagerne om at tage billeder til et bestemt emne, fx ”min dag”, ”min familie”, ”mine yndlingssteder i København” osv.
- Del deltagerne i grupper a tre til fire.
- Deltagerne viser billederne til hinanden og fortæller billedernes historie. De må meget gerne kommentere hinandens historier og gengive hovedpunkterne i plenum (hvis det giver mening, og der er tid).
- Du kan også efterfølgende blande deltagerne: To fra en gruppe mødes med to fra en anden gruppe: Her præsenterer man så sin ”makkers” billede og historie for de andre to. Historiens ejer retter, hvor indholdet ikke svarer til originalen. Alle fire billeder og historier bliver fortalt.
- Efterfølgende kan én historie vælges og fortælles i plenum.
Variant
Man kan også udvide denne øvelse til en skriveøvelse (se skriveøvelse 2).