Hvordan gør værktøjet en forskel?
Oprindelig blev Jing sikkert udviklet til at optage præsentationer af computerprogrammer og lignende, og det er præcis denne egenskab, vi kan udnytte til undervisningsbrug: Deltagerne kan optage det, der sker på skærmen, og samtidig indtale kommentarer.
Deltagerne kan dermed levere et selvstændigt oplæg om et emne, som de gennemgår på skærmen.
Formål
- Træne talefærdigheder, ordforråd og udtale.
- Gøre det nemmere for dig som underviser at give feedback på typiske problemer, fordi du får et længere stykke fri tale.
Forkundskaber og udstyr
Det er nemt og enkelt at downloade og bruge Jing. Det kan være en fordel at kunne bruge en blog eller anden læringsplatform, hvis du gerne vil gemme filerne. Din pc skal have mikrofon og højttalere.
Tid
Det tager 5 minutter at installere Jing, mens gennemgangen af deltagernes lydfiler tager noget tid. Det kan også tage lidt tid at oploade de færdige videoer alt efter din internetopkobling.
NB: Mere avancerede brugere kan oploade videoerne gennem FTP, så går det betydeligt hurtigere.
Beskrivelse
- Bed deltagerne om at beskrive et billede, en interessant hjemmeside eller andet, som kan vises på en computerskærm, og lægge lyd til gennem Jing.
- De sender de færdige optagelser til dig, og du sender dem rettet tilbage.
- Hvis du bruger en blog eller en anden læringsplatform, kan du også lægge filerne der, enten som portefølje eller til fælles afbenyttelse.
- Alt efter emnet kan deltagernes beskrivelser også bruges som undervisningsmateriale – det giver en helt anden nærhed og oplevelse af relevans.
- Konkret eksempel: Du arbejder med emnet ”arbejde”:
- Giv deltagerne et basisordforråd.
- Bed deltagerne om at finde billeder, små film, beskrivelser af forskellige jobs m.m. på nettet og beskrive hvad de ser ved at lave små Jing-videoer.
- Videoerne udgør så introduktionen til undervisningen næste gang, samtidigt med at deltagerne får dem tilbage med individuel feedback.
- Hvis man har et hold med et godt samarbejdsklima, kan man også rette videoerne i grupper eller rette en andens video som hjemmearbejde.
Variant
På samme måde kan deltagerne
- lave PowerPoint-præsentationer, som de går igennem på skærmen.
- selv lægge stemme til en video, fx en video om en by, hvor de selv beskriver, hvad de ser, mens den originale filmlyd er slukket.
- beskrive vej på et kort eller Google Earth.
- … og meget mere - det er kun din fantasi, der sætter grænser.