Menu

Guide til CEFR

CEFR kan være forvirrende. Her kan du læse, hvad CEFR er, og hvad trinnene svarer til i det danske uddannelsessystem. Og så fortæller vi dig, hvordan du kan bruge CEFR som hjælp og endda kilde til inspiration i din undervisning.

Hvad er CEFR?
Kort fortalt står CEFR for ”The Common European Framework of Reference for Languages” – på dansk ”Den Fælles Europæiske Referenceramme for Sprog”. I denne guide kalder vi det bare CEFR, da det andet er lidt af en mundfuld!
CEFR blev indført på europæisk niveau i 2001, og siden 2017 har det været et krav i Danmark, at CEFR bruges i gymnasierne som et redskab til at måle elevernes sprogfærdigheder.

Hvordan fungerer CEFR?
CEFR er en skala, der opdeler sprogbeherskelse i seks trin: A1, A2, B1, B2, C1 og C2. A1 på CEFR-skalaen svarer til begynderniveau, og C2 svarer til den stort set perfekte sprogbruger. Det er jo egentlig simpelt nok. Problemet kommer, når man skal huske, hvordan de forskellige CEFR-trin svarer til de forskellige sprogniveauer i de gymnasiale uddannelser.

  • For det første skal du nok ikke bruge for meget energi på, at eleverne når C2. Det er den stort set perfekte sprogbeherskelse og som regel ikke relevant i skolen for andet fremmedsprog – medmindre du har en elev, som har lært sproget via forældre eller længere ophold i landet
  • For det andet skal du huske, at i CEFR-skalaen er A er det laveste – modsat i gymnasiet, hvor A-niveau er det højeste. Fx svarer engelsk på A-niveau i gymnasiet til C1 på CEFR-skalaen
  • For det tredje kan man ikke bare lave en nem ’omregningsmodel’ fra gymnasieniveau til CEFR-trin. Et eksempel på dette er, at både tysk fortsættersprog på B-niveau og tysk begyndersprog på A-niveau begge svarer til B1 på CEFR-skalaen!

Der er derfor ikke noget at sige til, at det kan være svært at huske – og bruge – CEFR-trinene.
Vi har lavet en plakat til dig, der tydeligt viser, hvordan de forskellige sprog og niveauer i folkeskolen og gymnasiet korresponderer med CEFR. Scroll helt ned på siden, så finder du den.
VI har også i denne guide valgt at tale om CEFR-trin og gymnasie-niveauer for på den måde at tydeliggøre forskellen.

Hvad kan CEFR?
CEFR er et knaldgodt værktøj til dig som sproglærer og til dine elever. Da CEFR er skabt som et fælleseuropæisk projekt, er der meget gratis information tilgængelig omkring den – det kræver dog, at man graver!
I resten af denne guide vil vi vise dig de bedste ressourcer til CEFR, og hvordan du kan bruge dem i undervisningen.

CEFR viser dig og dine elever, hvor de er – og hvor de er på vej hen
Dybt begravet på Europarådets hjemmeside kan du finde dette helt overordnede overblik – den såkaldte kompetencenøgle. Det er 5-6 linjer, der i et klart og positivt sprog beskriver, hvad man er i stand til at løse sprogligt på hvert CEFR-trin.
Brug oversigten! Den giver dig selv en hurtig orientering i niveauerne, og så er den perfekt til at hjælpe dine elever til at orientere sig på vejen i deres sproglæring fra grundskole og op gennem de gymnasiale uddannelser.
Og den gør det på et dagligdags sprog, der er nemt at forstå.

CEFR motiverer, fordi den tager udgangspunkt i, hvordan vi kommunikerer
Sprog handler dybest set om at udtrykke sig og om at kommunikere med andre mennesker. Det er her, vi mener, at CEFR virkelig kommer til sin ret. Hele udgangspunktet for CEFR er nemlig den måde, mennesker rent faktisk taler med hinanden på.
Derfor kan CEFR også være en rigtig god kilde til motivation for dine elever. Det, der motiverer dine elever (og os alle) i sproglæring er det, de kan bruge sproget til. Det er ikke mange, der bliver motiveret til at lære fx tysk ved at kigge på en tabel over grammatik. Men de fleste af os bliver motiveret til at lære noget, hvis vi skal bruge det til at løse en opgave, eller hvis vi har et konkret mål med det – fx at kunne det tysk, der er nødvendigt for at kunne arbejde på en café i Berlin efter gymnasiet.
CEFR hjælper med at gøre det tydeligt, hvad du skal kunne for at nå dit konkrete mål – og dét er motiverende.

CEFR er nem at bruge, fordi den er detaljeret og samtidig nem at forstå
På Europarådets hjemmeside kan du også finde selvevalueringsskemaet for CEFR.
Skemaet er skrevet i et positivt og enkelt ’jeg kan’-sprog, som er lige til at forholde sig til. Det er let at læse og forstå både for dig som lærer og for dine elever – det kræver ikke nogen særlig faglig baggrund at kunne forholde sig til det.
Samtidig er det detaljeret. Skemaet er opdelt i fem forskellige kompetencer for hvert trin. Det giver særskilte beskrivelser for, hvor god man er til at læse, lytte, skrive, samtale og redegøre på målsproget.
Disse beskrivelser gør det nemt for dig som lærer at få et hurtigt overblik over, hvilke kommunikative mål hvert CEFR-trin indeholder for hver af de 5 sproglige kompetenceområder.
Du kan også bruge skemaet sammen med dine elever. Opdelingen gør det nemlig også tydeligt for eleverne selv, hvad de kan, og hvad de mangler. De færreste mennesker er på præcis samme niveau i alle sproglige kompetencer, så beskrivelserne i referencerammen sætter eleverne i stand til at vurdere, hvor de er henne i hver kompetence her og nu, og hvad de gerne vil opnå.

CEFR kan inspirere dig i din planlægning
En sidste fordel ved CEFR vi vil nævne her, er, at fordi selvevalueringsskemaet er skrevet så detaljeret i de forskellige aspekter af sprogfærdigheder, så kan det også bruges som en inspirationskilde, når du planlægger din undervisning.
Beskrivelserne giver kun rammen – og det er dig, der kan fylde dem med det konkrete indhold, der giver mening i din undervisning på det pågældende niveau

Din CEFR-plakat – lige til at hænge op
Vi har lavet en smuk plakat, der viser dig de forskellige CEFR-trin i forhold til den danske grund- og gymnasieskole. Plakaten følger Undervisnings- og Uddannelsesministeriernes retningslinjer og viser niveauet for den dygtige elev ved afslutning af niveauet.
Bemærk, at der for andre sprog, fx russisk eller kinesisk, kan gælde andre niveauer.
Plakaten kan printes i A4- eller A3-format.

Hent plakat

Får du vores nyhedsbrev?


Denne side har vi lavet til modtagere af vores nyhedsbrev, hvor du får aktiviteter, inspiration og tips til dit arbejde som sproglærer.

Hvis du ikke allerede får det, så kan du tilmelde dig her.

Tilmeld dig

Om le:v:el


le:v:el er et kompetencecenter for sproglærere. Vores kurser er rettet mod sproglærere i grundskolen og gymnasiet.

Vil du læse mere om vores kurser, så klik her.

Læs mere