Kollegiale læringssamtaler

Introduktion til projektet ’Kompetente undervisere - kompetente deltagere - kompetente borgere. Styrkede underviserkompetencer danner grobund for dannelse på en moderne aftenskole’ – støttet af Københavns Kommune/Udviklings- og aktivitetspuljen for aftenskoler.

Ny metode til kompetenceløft af aftenskolelærere

Studieskolen søgte og fik i 2023 midler fra Københavns Kommunes udviklingspulje for aftenskoler til et projekt, hvor vi ville undersøge og afprøve en ny metode, hvor lærerne skulle reflektere over egen praksis og dermed blive bedre lærere.

Erfaringen viser, at metoden kollegiale læringssamtaler kan bruges af alle aftenskoler. Med den får vi bedre undervisere og dermed mere tilfredse deltagere, som gentilmelder sig.
Metoden giver lærerne et kompetenceløft, som gør det tydeligt, at aftenskolelærerne er en del af et fællesskab både på det faglige plan med deres kolleger og på undervisningsplan med deltagerne, som deltager aktivt i undervisningen og reflekterer over egen læring.

Kompetente undervisere giver kompetente deltagere, som er kompetente borgere. Når vi styrker undervisernes kompetencer, får deltagerne endnu bedre undervisning.

Her kan du få et indblik i, hvorfor vi lavede projektet, og se materialer fra projektet.

Gode erfaringer og gladere lærere

Vores lærere har været meget glade for at deltage i projektet, og vi kan se, at lærerne taler meget mere sammen på tværs af fag på lærerværelset. Tilbagemeldingerne om metoderne er også meget positive. Lærerne fortæller, at de har fået ny inspiration og mere glæde i deres undervisning, og at de reflekterer mere over deres egen praksis.

Vores opskrift

1. Bliv enige om et fælles fokusområde blandt lærerne – på Studieskolen arbejder vi med fælles læringsforståelse, så vi i princippet står på den samme didaktiske platform, uanset hvilket fremmedsprog vi underviser i. Vi underviser kommunikativt, og vores fokus i dette projekt var at reflektere over, hvordan vi inddrager vores kursister endnu mere i undervisningen – derfor arbejdede vi med aktiverende øvelser som det område, kollegaen skulle komme og observere.
  2. Brug klassebesøgene/undervisningsbesøgene til gensidig inspiration og opdatering af kompetencer.
  3. Brug arbejdsgrupperne til at reflektere over egen praksis, styrke undervisningskompetencerne og skabe større samhørighed mellem de enkelte lærere og fag.

Praktisk

Inviter lærerne i god tid til et seminar, hvor metoden indlæres og øves. Vi brugte 1,5 dag til dette, da vi også brugte tid på at give et kompetenceløft inden for aktiverende øvelser, som samtidig fungerede som fokusområde for undervisningsbesøgene.

Afsæt god tid til at afprøve metoden i grupper a tre lærere på et seminar, inden metoden afprøves i undervisningen.

Afsæt god tid til at planlægge og afvikle klassebesøg hos kollegaen – det kan være svært for timeansatte at finde tid til at besøge hinandens undervisning.

Sørg for en fælles opsamling, når alle har været på klassebesøg og har lavet kollegiale læringssamtaler.

Vi hjælper jer gerne!

Skriv til level@studieskolen.dk, hvis du har spørgsmål – vi vil meget gerne inspirere andre aftenskolen. Vi er selv i gang med nye runder af kollegiale læringssamtaler – nu blander vi nye lærere med erfarne lærere i grupperne.

Kontakt os

Ring eller skriv til os. Vi hjælper jer gerne i gang med efteruddannelse og kompetenceudvikling.