Læringscoaching - motiver dine elever til klare mål
Start | 24.09.2024 |
Periode | 24.09.2024 til 28.01.2025 |
Lektioner | 28 |
Hold nr.: | 9054-24 |
Underviser | |
|
|
Sted | |
Lokale | |
Tid |
tir 09.30 - 16.30 ons 09.30 - 16.30 |
Pris | kr. 11.450 |
Tid |
tir 09.30 - 16.30 ons 09.30 - 16.30 |
Motivation som middel til varig læring
Virkelig læring kan kun ske, når eleven har en indre motivation for at lære. Som undervisere kan vi forberede os nok så meget, vi kan have de bedste intentioner, og vi kan være nok så opfindsomme i vores undervisning. Men varig læring finder kun sted, hvis vores elever virkelig VIL lære, og hvis de har en egen motivation.
Hvordan hjælper du så dine elever til at finde motivationen? Det gør du ved at uddanne dig til læringscoach. Du lærer at plante begejstring hos eleverne, så de forstår, hvorfor de skal lære, og så de får lyst til at lære. Når elever lærer sprog hos en underviser, der er uddannet læringscoach, så føler de sig set og hørt. De ved, at der er en, der tager dem i hånden - og de bliver derfor i stand til selv at finde deres egen vej. Så kan de sætte mål og definere vejen, og de får en masse ressourcer og værktøjer, så det bliver overskueligt.
Som en af vores kursister på sprogcoachingkurset sagde, efter hun havde gennemført kurset: 'Det mest fantastiske var, at jeg kunne se, at jeg tændte lys i elevernes øjne!'
God læringscoaching
Vi har taget det bedste fra sprogcoachingkurset og videreudviklet det til et kursus i læringscoaching, som kan bruges af lærere i alle fag. På kurset lærer du, at god og vellykket coaching er en samskabelse mellem coach og elev. Du skaber læring sammen MED eleverne, ikke FOR dem. Den gode læringscoaching skaber også en forandring i dig som lærer, og samskabelsen mellem dig og eleverne forandrer for altid dit eget syn på læring.
Vi ved alle, at læring fungerer bedst sammen med andre. Vi er sociale væsener og lærer bedst i samarbejde med et menneske, vi har tillid til. Også denne proces bliver understøttet i læringscoaching.
Hvordan foregår det?
Et væsentligt element i kurset er, at du selv bliver coachet gennem hele uddannelsen. Du kommer selv igennem processen og får på den måde et godt indblik i, hvorfor coaching giver mening. Du får rig mulighed for selv at coache, og du oplever, hvordan det føles at blive coachet. Derfor kan du omsætte det i praksis og selv coache, når du er færdig med uddannelsen. Det hele foregår selvfølgelig under supervision, så du bliver guidet hele vejen.
Dette giver kurset dig:
- Ny indsigt i den nyeste teori omkring læring
- Et nyt syn på muligheder for at inddrage læringsteori i din undervisning
- Viden om og øvelse i spørgeteknikker, der giver dig en helt konkret mulighed for at omsætte det i din egen undervisning
- Praktisk erfaring i at coache og blive coachet under supervision
- Konkrete værktøjer til at gennemføre læringscoaching
- Ressourcer, som dine elever kan bruge i deres egen læringsproces
Kursusprogram
24.9 og 25.9
Undervisning kl. 9.30-16.30
To undervisningsdage, hvor du får en grundig introduktion til metoden og masser af praktiske øvelser til at træne metoden.
På dag 1 får du en grundig introduktion i metodens baggrund og indhold, og du får mulighed for at gøre dig fortrolig med metoden gennem praktiske øvelser.
På dag 2 finder du din måde at bruge metoden: Du får konkrete værktøjer til at støtte dit arbejde sammen med dine elever, du gennemfører din første læringscoaching under supervision, og du laver en konkret arbejdsplan for din afprøvning af metoden i den følgende praksisfase.
25.9 -27.11
Øvelse og supervision
Du afprøver metoden og coacher dine egne elever - og får støtte og supervision fra kursuslederen
28.11
Undervisning kl. 9.30-16.30
Du udveksler erfaringer med dine medkursister og reflekterer over, hvorfor ting fungerede eller fejlede i afprøvningsfasen. Du får yderligere værktøjer til at støtte eleverne i at fortsætte og evaluere deres selvstændige arbejde med sproget. Du får inspiration og værktøjer til, hvordan læringscoaching kan integreres i klasseundervisningen. Du bliver også coachet til at lave din egen arbejdsplan for næste praksisfase.
29.11 - 27.1.25
Øvelse og supervision
Du fortsætter afprøvning af metoden med dine egne elever - enten individuelt eller integreret i klasseundervisningen. Du får støtte og supervision fra kursuslederen
28.1.25
Undervisning kl. 9.30-16.30
Du evaluerer dit arbejde med metoden og vurderer, hvordan du bedst kan bruge metoden i dit daglige arbejde. Du får ny teori og praktiske værktøjer til at støtte dette arbejde og ender med en konkret plan for, hvordan du vil implementere læringscoaching i dit arbejde samt en velfyldt værktøjskasse, der støtter dette arbejde.
Din underviser
Din underviser er Christoph Schepers. Christoph er uddannet sproglærer og coach og har arbejdet med fremmedsprogsdidaktik siden 1995. Han er chefkonsulent i Studieskolens kompetencecenter for anvendt sprogdidaktik le:v:el og har været leder af flere europæiske udviklingsprojekter om udvikling og implementering af sprogcoaching i fremmedsprogsundervisning.
Øvrig praktisk info
Du får adgang til vores onlineunivers, hvor du fremover kan finde alt kursusmateriale, konkrete templates samt kan udveksle erfaringer med underviseren og de andre elever
Der er fuld forplejning på kursusdagene
Afmeldingsfrist: 14 dage før kursusstart