
Studieskolen skal fortsat levere sprogstøtte til SOSU-elever i Københavns Kommune – frem til 30. april 2029.
Siden 2021 har Studieskolen i samarbejde med Københavns Kommune tilbudt sprogstøtte til SOSU-elever med dansk som andetsprog. Vi har i den periode opbygget en stærk og specialiseret afdeling, og vi er stolte over, at vores indsats nu er blevet belønnet: I det første offentlige udbud af opgaven i 2025 vandt vi med et imponerende resultat på 7,86 ud af 8 mulige point på kvalitet.
Det er vi både glade for og stolte af!
En opgave, der giver mening – og virker
Mange SOSU-elever har ikke dansk som modersmål. Det kan give dem udfordringer i deres studier, fordi de ikke kender til de rigtige fagord eller har svært ved at kommunikere med borgere og kolleger. Sprogstøtten handler om at give SOSU-elever målrettet hjælp med dansk, også så de får større sikkerhed i den skriftlige dokumentation.
Sprogstøtte til SOSU-elever handler ikke bare om sprog. Det handler om mennesker. Om at sikre, at dygtige elever kan gennemføre deres uddannelse og blive en del af et af samfundets vigtigste erhverv.
SOSU-hjælpere og -assistenter spiller en nøglerolle i vores velfærdssamfund. De skaber tryghed og værdighed for ældre og sårbare borgere – i hjemmet, på plejehjem og på hospitaler. Deres indsats får hverdagen til at hænge sammen for tusindvis af mennesker. Derfor er det afgørende, at eleverne får de bedste forudsætninger for at gennemføre uddannelsen og træde ind i faget.
Og sprogstøtte virker. En evaluering fra 2023 viser, at 37 % af de SOSU-elever, der ikke fik sprogstøtte, ikke gennemførte uddannelsen – mens det samme kun gjaldt 7,5 % af dem, der fik støtte fra Studieskolen. Det er en markant forskel, der viser, hvor stor en forskel sprogstøtten gør.
Mere motiverede elever og styrket faglighed
Det gælder ikke bare om at gennemføre – men også om at trives og udvikle sig. I foråret 2025 spurgte vi alle SOSU-elever, der fik sprogstøtte, hvad de syntes om forløbet. Svaret var klart:
- 4,6 ud af 5 elever var meget tilfredse med sprogstøtten
- 4,74 ud af 5 elever vil anbefale sprogstøtten til deres klassekammerater
Eleverne fremhæver arbejdet med dansk udtale – de oplever, at de bliver bedre forstået af både borgere og kolleger. Samtidig føler de sig mere sikre i det sundhedsfaglige sprog og i deres generelle ordforråd. Kort sagt: De bliver bedre til at kommunikere på dansk – og dermed bedre rustet til jobbet og til at udføre deres arbejdsopgaver med høj kvalitet.
De næste fire år
Vi ved, at sprogstøtten gør en forskel for den enkelte elev og for hele samfundet. Derfor glæder vi os til at fortsætte arbejdet og udvikle indsatsen de næste fire år, så endnu flere SOSU-elever kan lykkes med deres uddannelse og få en meningsfuld fremtid i faget.