Mindeord for Kamel Benkaaba

20. juni 2024

Det er med stor sorg, at jeg må fortælle, at Kamel Benkaaba er gået bort.

Kamel sov stille og fredfyldt ind efter 3 måneders hårdt kræftforløb, lige som hans yndlingssæson sommeren startede.

Kamel blev bisat i Birkerød i sidste uge. Det var en smuk afsked med så mange sørgende gæster, at der måtte stilles stole op udenfor kapellet. Himlen var vekslede mellem sol og skyer – ligesom de rørende taler, som Kamels nærmeste holdt. Det var altid for tidligt at sige farvel til Kamel.

Det er ufatteligt, at Kamel er borte. Jeg og alle kollegaerne savner ham allerede – jeg kan ikke forstå, at vi aldrig mere skal tale om forskellene på Danmark og Frankrig. Tænk at vi ikke længere har Kamel til at forklare os film – hjælpe os med at huske, hvordan film får os til at forstå verden på en ny måde. Kamel var en fantastisk ambassadør for Frankrig, for film og kultur. Og så var han et uendeligt venligt menneske, som altid engagerede sig i de samtaler, som han indgik i. Hans smil kunne lyse hele lokalet op – og hans passion for film var meget smittende. Kamel var en meget afholdt underviser på Studieskolen – dannet, rummelig og varm. Hans film- og debatarrangementer var som regel udsolgt. Når først man havde været til et arrangement, så kom man også til det næste.

Der er oprettet en mindeindsamling i Kamels navn til Kræftens bekæmpelse: Til minde om Kamel Benkaaba.

På Studieskolens vegne sender jeg vores dybeste medfølelse til Kamels familie og nærmeste.

Æret være Kamel Benkaabas minde.

Sandra Dæncker
Leder af franskafdelingen